מאי 2023 בברלין : 10 אירועים שאסור לפספס

ברלין שווה ביקור במיוחד בחודש מאי 2023, ואנחנו אספנו כמה אירועים חשובים שקורים במאי – כדי שתוכלו לתכנן טיול בברלין בצורה טובה יותר. אז היכונו לרשימה : מאי 2023 בברלין – דברים שאסור לפספס! 

תוכן עניינים

1. האחד במאי

אחד במאי בברלין
אירוע "חג הפועלים" ב-1 במאי ברובע קרויצברג בברלין, צילום של Asif Masimov (רישיון Share Alike)

ה-1 במאי הוא חג הפועלים הבינלאומי. בעבר, המשמעות הייתה הפגנות גדולות של איגודי העובדים, כמו גם של תנועות יותר רדיקליות. עדיין מתקיימות בעיר הפגנות ששייכות לקטגוריה, "לאיפה לא ללכת בברלין", אבל הן מיעוט. 

כדי למנוע מן ההפגנות היותר קיצוניות להפוך לאלימות, הוחלט לשנות את אופיין למסיבות רחוב, ובשנים האחרונות (שלפני הקורונה) הפך החג להיות סיבה טובה למסיבה. כמובן שאם תרצו, תוכלו עדיין למצוא הפגנות, אבל גם פסטיבלי רחוב. 

  • פירוט מדויק של האירועים המתאימים לאחד במאי 2022 בברלין, תוכלו למצוא בין היתר בבלוג "ברלימאמא" בסוף שבוע שלפני האירוע וכמובן גם מן המדריכים בטיולים הקבוצתיים שלנו בימים שלפני
  • אולי מיותר לציין, אבל החנויות סגורות גם ביום ראשון, 30 באפריל (כי הוא יום ראשון) וגם ביום שני, 1 במאי (בשל החג) 
  • באחד במאי עצמו, יום שני, אנחנו מציעים את הטיול "המיטב של ברלין", שמכסה את האתרים המפורסמים ביותר כמו גם את הסיור יהדות ברלין. במידה ויהיה ביקוש, נוכל גם להציע גירסה מיוחדת של הטיול "המלחמה הקרה, ברלין הקומוניסטית והחומה", שתתאים ממש לאירוע. 
  • אם אתם מגיעים לברלין לקראת סוף מאי 2022, כדי שתדעו שגם ה-18 במאי הוא יום שבתון שבו החנויות סגורות. מדובר בחג נוצרי שנקרא "חג העלייה השמיימה", שבברלין משמש תירוץ ל"יום האב". מכיוון שהוא מתקיים ביום חמישי, ברלינאים רבים כבר עושים גשר לסוף שבוע של ארבעה ימים עד יום ראשון, כולל מסיבות ואירועים. בנוסף, ביום ראשון, 28 במאי, וביום שני, 29 במאי החנויות סגורות בשל חג ה"פנטקוסט" (המקבילה הנוצרית לשבועות). גם בסוף שבוע ארוך זה, יש המון מה לעשות בברלין ועל כך בהמשך הרשומה. 

2. לבקר במוזיאונים בברלין בחינם: פעמיים במאי 22

ה-21 במאי הוא יום המוזיאונים הבינלאומי, והמשמעות היא, שמוזיאונים רבים בברלין יפתחו את שעריהם בחינם ויציעו פעילויות שונות. זאת, בנוסף ליום ראשון, 1 במאי 2022 – שהוא בחינם במוזיאונים רבים בברלין בתור יום ראשון, הראשון בחודש. 

בנוסף, בצ'קליסט של אתרי החובה במאי בברלין, אין ספק שכדאי לשים את מוזיאון הפרגמון, שבסוף אוקטובר יסגר לשיפוצים עד 2027. 

אי המוזיאונים - הטיולים של נדב בברלין
אי המוזיאונים - הטיולים של נדב בברלין

3. שבועות ו"פנטקוסט" - סיבה טובה לקרנבל

אחרי הפסקת-קורונה והגלייה לתקופת הקיץ, הקרנבל של ברלין חוזר לתקופה שבה הוא בדרך כלל מתקיים: חג ה"פנטקוסט" הנוצרי, המקבילה לחג השבועות היהודי, שבמקרה מתקיים השנה כמעט באותם תאריכים. 

החג מתקיים ב-28 וב-29 במאי (כלומר, יומיים אחרי שבועות). בשני הימים האלה החנויות סגורות, אבל לעומת זאת, תוכלו לעשות הרבה, כולל כמובן להשתתף בסיורים המודרכים שלנו ו… לחגוג בקרנבל. 

הקרנבל של ברלין, הקרוי גם "קרנבל תרבויות העולם", חוגג השנה בין ה-26 ל-29 במאי עם מסיבת רחוב עם מספר בימות בידור. ב-29 במאי תצא גם תהלוכת הקרנבל המפורסמת ברחובות מערב קרויצברג. 

קרניבל בברלין
רקדנים הודיים מסורתיים בתהלוכת הקרנבל של ברלין, צילום של Panic ברישיון CC BY-SA 3.0

4. ... עוד לא גמרנו עם חגי מאי בברלין

עוד חג נוצרי בחודש מאי, הוא "חג העלייה השמיימה", חג נוצרי שמתקיים ביום חמישי, 18 במאי. גם במקרה זה, החנויות סגורות ביום זה ומעבר לכך – צפו לעומס בחלק מאתרי התיירות, כי מדובר בעצם בסוף שבוע ארוך, מחמישי עד ראשון (החנויות פתוחות בשישי ושבת). 

החג בדרך כלל מצוין כ"יום האב" בגרמניה, אבל יש גם פעילויות קסומות אחרות – פסטיבל אבירים בנויקלן ופסטיבל פיות בבריץ, כך שכל צרכי הפנטזיה שלכם מסופקים. 

5. הופעות בולטות בברלין בחודש מאי 2023

  • אולי ההופעה החשובה ביותר של החודש היא שלוש הופעות: בין ה-8 ל-11 במאי ימלא אלטון ג'ון את המרצדס בנץ ארנה לא פחות משלוש פעמים
  • ב-1 במאי מופיעים סם סמית' במרצדס בנץ ארנה
  • לחובבי האינדי והרוק, ב-2 במאי יופיעו ה"ארקטיק מאנקיז" ב"מרצדס בנץ ארנה"; ב-26 במאי יופיע פיטר גבריאל בוואלדביהנה (בווידאו למטה תוכלו לראות הופעה שלו לפני תשע שנים באותו מקום ממש)
  • אוהבים מטאל? ב-5 במאי תוכלו לראות במרצדס ארנה את "סבטון
  • גם חובבי הג'ז יבואו על סיפוקם, למשל בהופעה של דיאנה קרול ב-8 במאי בטמפודרום 
  • אפילו חובבי הפאנק יכולים להנות מפסטיבל פאנק ב-18 עד ה-20 במאי ב-SO36 

6. ימי המכוניות הקלאסיות: חובה לחובבי "מועדון החמש"

אוהבים מכוניות ענתיקות? ב-6 וב-7 במאי יתקיים בברלין "פסטיבל המכוניות הקלאסיות", אותן מכוניות שבארץ נקראות "מועדון החמש". אתם כמובן יכולים לראות אותן בפעולה, לאורך הקודאם. 

חובבי רכבים? בברלין יש עוד כמה פעילויות מומלצות עבורכם: 

  • ביקור בחנויות הדגל של יצרני הרכב הגדולים, כולל "עולם המרצדס" וה"אוטומוביל פורום".
  • סיור מודרך עם מכוניות "טראבי" מזרח-גרמניות (ר' תמונה) או עם מכוניות מיוחדות אחרות – כפי שאנחנו מארגנים לפעמים לקבוצות אינסנטיב שבאות לבקר בברלין. כמובן שנוכל גם לארגן סיור פרטי מודרך עם רכב מיוחד בברלין (מרצדס אס, לימוזינה ארוכה וכו' – השמיים הם הגבול!).
  • לראות איך עושים רכבים – במפעל השקוף בדרזדן או בטיול יום לעיר וולפסבורג (יש למעשה גם אפשרות לביקורים במפעל אופנועים בברלין עצמה).
  • וכמובן הרמיסה לחובבי מכוניות "מועדון החמש".
מכוניות בברלין

7. תערוכות מומלצות בברלין בחודש מאי 2023

בחודש מאי תוכלו להנות משני ימים שונים שבהם המוזיאונים יהיו בחינם. תוכלו לבקר ללא תשלום בתערוכות שונות במסגרת יום ראשון של המוזיאונים ביום ראשון, 7 במאי ; ושוב ביום המוזיאונים הבינלאומי, ביום ראשון, 21 במאי. 

חובבי העיצוב כמובן לא ירצו לפספס את שבוע העיצוב של ברלין , בין ה-8 ל-17 במאי (פרטים)

8. לחגוג במסיבות רחוב וירידים במאי

כבר באפריל זה התחיל ובמאי 22 זה ממשיך – מפל של מסיבות רחוב וירידי חוצות שהם בילוי חינם ברלינאי עממי.

כמובן שה-1 במאי הוא מסיבת רחוב עצומה (ר' למעלה בסעיף 1), אבל גם אחריו יש המון אירועים. 

בין הירידים שכבר פורסם שיתקיימו: 

  • החל מן ה-26 במאי תוכלו להנות מ"שבועות שטגליץ", יריד קיץ עם מתקנים ברובע שטגליץ. 
  • ב-13-14 במאי יתקיים פסטיבל האספרגוס הברלינאי ברובע שונברג. על עונת האספרגוס שמשגעת את הבלרינאים תוכלו לקרוא קצת בעצות שלנו לאפריל 23 בברלין
  • ב-6/7 במאי תוכלו לבקר ב"דומאנה דאהלם" ליריד אביב

פרטים מדויקים יותר על הירידים בחודש מאי 22 תוכלו לקבל מן המדריכ/ה בטיולים בברלין, או לקראת סוף השבוע, בבלוג ברלימאמא

יריד קיץ בברלין בלי מתקנים

9. לצאת לחיק הטבע של ברלין

האביב מתבטא במגוון צבעים. כבר המלצנו באפריל על פריחת הדובדבן בברלין – השנה היא התחילה מוקדם בתחילת-אמצע אפריל, כך שסביר שבמאי תוכלו לראות רק את שלהי פריחת הדובדבן בברלין – אבל היא עדיין שווה ביקור. 

בפארקים, ביערות ובמקומות אחרים בברלין תוכלו לראות ניצני פריחה, חיות בר וטבע מתעורר. בפארקים מסוימים גם יחגגו את הפריחה בצורה בולטת במיוחד. ב"גני העולם" של ברלין יחגגו במיוחד ב-14 במאי 2023. 

ב"גני בריץ" שבנויקלן יקיימו תערוכת צבעונים. המועדים המדויקים שלה תלויים במזג האוויר במאי, אך סביר שתתקיים במאי 2023. 

פריחת הצבעונים
פרחי צבעונים בתערוכה בגני בריץ

10. להיזכר בטעם של התותים

במאי מתחיל בציר תות השדה באזור ברלין וזה תירוץ מצוין לבקר ב"כפר התותים של חברת Karls" שנמצא בעיירה אלסטל, מרחק קצר מברלין. בכפר תוכלו למצוא – מעבר להדגמות חיות על הכנת ריבה או סוכריות מתות-שדה, גם מתקני שעשועים שונים – כולל רכבת הרים ומגלשות ענק, והכל במחירים מאוד זולים (או אפילו בחינם). כמובן, יש אפשרות לרכוש ממוצרי "קארל" (ריבת תות טבעית וטעימה מאוד וכדומה). פתוח כל השבוע, הכניסה חופשית – יש לשלם על חלק מן המתקנים . 

כתובת: Zur Döberitzer Heide, 1, 14641 Elstal

איך מגיעים: אנחנו יכולים לארגן שאטל, שיכול גם לשלב את אאוטלט המותגים; אבל יש גם אוטובוס ציבורי מתחנת "צואולוגישר גארטן" וקארלס אפילו נותנים שובר לכוס קפה חינם למי שמגיע עם התחבורה הציבורית! (יש להפעיל תוכנת תרגום כמו "גוגל טרנסלייט" כדי לקרוא) 

ועוד פעם – רשימת האירועים בקצרה: 

  1. האחד במאי בברלין – איפה לחגוג (עוד פרטים על חגים ומועדים במאי בברלין
  2. מוזיאונים בחינם (עוד על תערוכות מומלצות ומוזיאונים בברלין)
  3. פנטקוסט וקרנבל תרבויות העולם בברלין (עוד פרטים על חגים ומועדים במאי בברלין
  4. לא גמרנו עם החגים… "חג העלייה השמיימה" ב-18 במאי (עוד פרטים על חגים ומועדים במאי בברלין
  5. הופעות בברלין במאי 2023  (לעוד מופעי מוזיקה בברלין)
  6. ימי המכוניות הקלאסיות 
  7. תערוכות מומלצות ושבוע העיצוב של ברלין (עוד לכתבה, תערוכות מומלצות בברלין
  8. מסיבות רחוב וירידים בברלין במאי 23
  9. חיק הטבע (עוד על טיולי טבע בברלין)
  10. לזלול תותים 
רכבת ההרים בכפר קארל, שימוש ברשות בצילום יח"צ של קארלס, © Karls Markt OHG