תחבורה ציבורית בברלין – המדריך המלא

תחבורה ציבורית בברלין - המדריך המלא

מערכת התחבורה הציבורית בברלין מרשתת את העיר בצורה נפלאה. היא יעילה, נקיה ובטוחה ובהחלט כדאי להשתמש בה בביקורכם בעיר. המערכת פועלת 24/7 – 365 ימים בשנה.

במדריך הבא תוכלו למצוא מידע גם על שימוש במוניות, השכרת אופניים ואפליקציות מומלצות.

 

רכבות S, רכבות U, חשמליות ואוטובוסים והכל בכרטיס אחד

ישנן שתי חברות המפעילות את התחבורה הציבורית: 
BVG – חברת התחבורה הברלינאית

DB – הדויטצ'ה באן, חברת הרכבות הלאומית. 

 

S היא הרכבת העילית בעיר. היא נוסעת דרך העיר ומחוצה לה. הסיבה לשם הזה – S, מגיע למעשה מהמילה Stadt או "עיר" בגרמנית- הרכבת העירונית. המקומיים אומרים שה-S מתאים כי זו גם האופציה המהירה מבין כל האמצעים האחרים (=( בגרמנית Schnell

    U היא הרכבת התחתית. ברוב המקרים משרתת יותר תחנות על קו אחד ולכן נחשבת לחלופין פחות מהירה מה-S. נקראת U כי המילה "מתחת" בגרמנית היא Unter (כמו  ב- Unter den Linden – תחת עצי התרזה). 

   Tram – חשמלית. קווי החשמלית מסומנים לרוב במספר בלבד או שילוב האות M ואחריה מספר (כמו M1 או M13).

  אוטובוסים – גם הם מסומנים במספר, לפעמים בשילוב האות M ואחריה מספר.

RE/RB – הרכבות הרגיונאליות הינו, האזוריות. הרכבות האלה נוסעות מחוץ לעיר ולכן רלוונטיות בנסיעה לשדה התעופה שונפלד או לעיר פוטסדם. לפעמים הם חלופה טובה כשיש בעיות עם רכבות ה-S.

כרטיסים – הנחיות כלליות

כל הכרטיסים תקפים לכל אמצעי התחבורה הציבורית.

כל מבוגר מעל גיל 14 חייב בכרטיס. אין הנחות לפנסיונרים אשר לא חיים מגורי קבע בגרמניה.

ילדים מתחת לגיל 6 נוסעים בחינם.

ילדים בגיל 6-14 זכאים לכרטיס מוזל.

בגדול, סוגי הכרטיסים נבדלים מבחינת האיזורים שהם מכסים ומסגרת הזמן בה הם תקפים.

מחירים מעודכנים תוכלו למצוא באתר חברת BVG כאן 

חלוקת הכרטיסים מבחינת הכיסוי הגיאוגרפי 

ברלין מחולקת לשלושה אזורים – A, B ו- C. ניתן לרכוש כרטיס לאזורים AB (שימושי מאד) או BC (לא כ"כ שימושי) או ABC. 

כרטיסי AB הם כרטיסים המכסים את מרכז העיר וכרטיסי ABC כוללים גם את הפרברים. יש לרכוש כרטיס המכיל את אזור C רק אם אתם מגיעים משדה התעופה שנפלד או נוסעים אל שדה התעופה שונפלד או אם אתם מתכוונים לנסוע לפוטסדאם. גם ביקור באתר ההנצחה של מחנה הריכוז לשעבר זקסנהאוזן מחייב כרטיס C. כל שאר מוקדי הביקור שלכם בברלין נמצאים באזורים A ו-B וכך גם שדה התעופה טגל.

שימו לב שאם אתם קונים כרטיס כלשהו (יומי, שבועי או חודשי) לאזורים AB ורוצים אח"כ בכל זאת לנסוע לתחנה שנמצאת באזור C (למשל פוטסדאם) תאלצו לרכוש כרטיס השלמה לאזור C. כרטיס השלמה נקרא Anschluss או Extension. ניתן לרכוש כרטיס השלמה בודד לנסיעה של עד שעתיים בכיוון אחד (לכל כיוון) או כרטיס השלמה יומי (שעלותו דומה לעלות שני כרטיסי השלמה בודדים). 

אם ביום מסויים אתם רוצים לסוע לאזור C ואין לכם עדין כרטיס – עדיף בהחלט לרכוש מראש כרטיס יומי לאזורים ABC. זה זול משמעותית מאשר לרכוש כרטיס יומי AB ולהוסיף לו אח"כ השלמה לאזור C.

מאידך אם אתם רוכשים כרטיס שבועי, נשארים רוב הזמן באזורים AB, ורק מתכננים נסיעה בודדת לאזור C (למשל הנסיעה מנמל התעופה שנפלד לעיר ביום ההגעה וחזרה אליו ביום האחרון), משתלם יותר לרכוש כרטיס שבועי AB ולרכוש בנפרד השלמה לאזור C עבור הנסיעה החד פעמית הלוך וחזור לאזור C.  

חלוקת הכרטיסים מבחינת מסגרת הזמן

מבחינת משך הזמן שבו הכרטיסים תקפים, ניתן לבחור בין כרטיס לנסיעה חד פעמית (לנסיעה של עד שעתיים בכיוון אחד), כרטיס יומי (תקף מרגע התיקוף ועד 3 לפנות בוקר ביום שלמחרת ולא ל-24 שעות), שבועי וחודשי. 

כרטיס לנסיעה חד פעמית ניתן לרכוש גם בחבילה של ארבעה כרטיסים במחיר מוזל. למשל עבור נסיעה של זוג הלוך וחזור.  

יש גם כרטיס לנסיעה חד פעמית קצרה במחיר מוזל – לנסיעה של עד שלוש תחנות ברכבת S או-U ולנסיעה של עד שש תחנות בטראם או באוטובוס. 

כמעט תמיד יהיה זה מומלץ לרכוש כרטיס יומי שכן מהנסיעה השלישית הוא משתלם וחוסך כסף.

יתרון נוסף בכרטיס יומי – הוא מאפשר לכם לקחת אתכם עד שלושה ילדים בגיל שבין 6-14 בחינם. 

עבור קבוצה של בין 3-5 מבוגרים הנוסעים תמיד ביחד יש כרטיס יומי לקבוצה קטנה שביחס לכרטיסים יומיים אישיים הוא מוזל בצורה משמעותית. בכרטיס זה לא ניתן לצרף ילדים בגיל 6-14 בחינם. 

כרטיס Berlin Welcome Card 

וולקאם קארד הוא כרטיס תחבורה ציבורית מיוחד לתיירים בברלין – ניתן לקנות אותו ל-48 שעות, ל-72 שעות, לארבעה, לחמישה ולשישה ימים. גם כרטיסי וולקאם קארד ניתן לרכוש לאזורים AB או ABC. 

מעבר להיותו כרטיס לתחבורה הציבורית לאותה התקופה, הכרטיס מקנה גם מבחר הנחות לאטרקציות תיירותיות בברלין, כולל הטיולים שלנו. לכן, כרטיס זה יעלה בד"כ יותר מכרטיס רגיל לתחבורה ציבורית המקביל לו מבחינת משך הזמן. 

בתחנות המידע לתייר או בנקודות מכירה מאויישות ניתן לקבל חוברת עם כל ההנחות שהכרטיס מקנה. אפשר לראות את כל המחירים וההנחות באתר Berlin Welcome Card באינטרנט. 

יש גם כרטיס וולקאם קארד מיוחד ל-72 שעות הכולל כניסה חופשית לחמשת המוזיאונים שעל אי המוזיאונים.

כרטיסי וולקאם קארד מכל הסוגים מאפשרים גם הם לקחת עמכם עד שלושה ילדים בגיל שבין 6-14. 

במידה ויש לכם כרטיס וולקאם קארד AB שימו לב שלא ניתן לשלב אותו עם כרטיס/י השלמה לאזור C, אלא יש לרכוש לכל נסיעה בכל כיוון כרטיס BC. 

אם אתם מתכוונים לנצל את ההנחות בכרטיס הוולקאם קארד זה בהחלט עשוי להשתלם לכם. תנאי הכרטיס מתעדכנים מדי פעם ולכן כדאי להתעדכן באתר הרשמי של Berlin Welcome Card.

היכן ניתן לקנות כרטיסים?

את כל הכרטיסים, מכל הסוגים, ניתן לרכוש בדוכני המידע לתייר, במכונות בשדה התעופה, בקיוסקים ברחבי העיר, בתחנות הרכבת, באוטומטים הפזורים באזור התחנה, אצל נהג האוטובוס (רק אל תתנו לו שטרות גדולים כי לא יהיה לו עודף), במלון או באפליקציית BVG (לינק לאפליקצייה בהמשך). 

 

תיקוף כרטיסים והמנעות מקנסות 

את הכרטיס שרכשתם צריך להחתים פעם אחת בלבד. החתמה כפולה מבטלת את הכרטיס. במידה וקניתם כרטיס בחשמלית או באוטובוס אין צורך לתקף את הכרטיס. הכרטיסים הנרכשים בחשמלית או מנהג האוטובוס כבר מכילים תאריך ושעה והם מתוקפים.

אין שערים בכניסה לתחנות הרכבת אך ישנם פקחים שעוברים מדי פעם ברכבת ובודקים כרטיסים. על מנת להמנע מתשלום קנסות גבוהים (60 אירו לאדם), דאגו להחתים את הכרטיס שקניתם לפני הנסיעה ברכבת/אוטובוס/חשמלית. מסופי התיקוף בתחנות הרכבת יהיו על הרציף (בדרך כלל בקרבת מכונת כרטיסים/ מדרגות והם ממוקמים על עמוד נמוך ובראשו קופסה אדומה בS וקופסה צהובה בU).

באוטובוסים ובחשמליות ניתן להחתים את הכרטיס בתוך כלי התחבורה.

במידה ונתפסתם כשאתם נוסעים ב"שחור" ללא כרטיס ואתם נדרשים לשלם קנס, לעולם אין לעשות זאת במקום! יש להגיע אל המשרדים הראשיים של חברת BVG עם הקנס לשלם במקום. 

בהצטרפות לטיול, זוהי אחריותו של כל מטייל להצטייד בכרטיס תקף לטובת הטיול. המדריכים בנקודת המפגש ישמחו לעזור לכם בנושא במידה ויש לכם שאלות

אפליקציות

ישנן שתי אפליקציות שהופכות את השימוש במערכת התחבורה הציבורית לידידותי במיוחד – Google Maps ואפליקציית מערכת התחבורה הציבורית של ברלין – BVG

לכל אפליקציה היתרונות שלה:

  Google Maps – קיימת בכל טלפון, מוכרת וקלה לשימוש, מאפשרת סימון קל של אתרים וכך הגעה אליהם, גם אם האזור בו אדם נמצא ו/או האזור אליו נוסע אינם מוכרים לו. יש מפה שמקלה על ההתמצאות. לעומת זאת, לא תמיד מתעדכנת בזמן אמת בנוגע לעבודות בכביש/תשתית או אם רכבת התבטלה מסיבה זו או אחרת. 

   BVG – אפליקציה רלוונטית רק לברלין והסביבה. נוחה לתפעול באנגלית, מתעדכנת לפני כולם באם חל שינוי/ביטול כלשהו ואפשר לרכוש באמצעותה כרטיס דיגיטלי לתחבורה הציבורית.  
להורדת האפליקציה דרך אפל סטור
להורדת האפליקציה דרך פליי סטור – אנדרואיד

לעומת זאת, אין לה מפה נוחה כמו לגוגל. לדעתנו, שילוב בין השתיים יהיה אידיאלי. 

מוניות בברלין 

מוניות בברלין אינן יקרות במיוחד והשירות בדרך כלל אדיב ומקצועי (כמובן שהכי זול יהיה לעשות שימוש בתחבורה הציבורית). 

הנהג תמיד יפעיל מונה. אם משום מה הנהג לא מפעיל מונה אל תעלו על הרכב. 

ניתן גם לעשות שימוש באפליקציית Über ולעתים השירות יהיה זול יותר משימוש במונית רגילה. 

אפשרות טובה להזמנת מוניות היא אפליקציית Free Now. יש, הרבה מוניות שעובדות עם שירות זה. 

תוכלו להוריד את האפליקציה לאייפון ולאנדרואיד. ניתן להזמין מונית, לראות היכן היא נמצאת על המפה וניתן גם לשלם דרך האפליקציה. 

השכרת אופניים/ קורקינט חשמלי

מעבר לתחבורה הציבורית ומוניות יש גם מספר חברות המפזרות אופניים וE-rollers (קורקינטים חשמליים) בעיר. כל שירות עובד עם אפליקציה יעודית שניתן להוריד לטלפון הנייד ובאמצעותה לשלם על ההשכרה וגם לשחרר את האופניים או הקורקינט. שימו לב, יש לסוע אך ורק בשבילי אופניים ולנקוט במשנה זהירות. 

גם זאת אפשרות להתנייד בעיר לפחות למרחקים קצרים.

מעבר לאופניים ששוכרים באמצעות אפליקציה, מציעים רוב בתי המלון אופניים להשכרה יומית (כ -€12) אך יש גם חברות רבות וחנויות שונות המשכירות אופניים. 

כמה מהשירותים האמינים הם חברת Fat Tire לה יש סניף באלכסנדר פלאץ (בצמוד למגדל הטלוויזיה) וסניף נוסף בצמוד לתחנת הרכבת של הגן הזואולוגי.

אפשרות טובה נוספת היא חברת Berlin on Bike  שלהם סניף בשכונת פרנצלאואר ברג במתחם הקולטור בראוראי. 

שתי החברות משכירות אופניים לשימוש עצמי וגם מפעילות טיולים מודרכים על אופניים.

נסיעה נעימה ובטוחה והכי חשוב – אל תפחדו ללכת קצת לאיבוד! כך תגיעו למקומות הכי טובים! 

נסיעה טובה ונעימה!