איך להתלבש בחורף בברלין?

שישה דברים שכולם צריכים לדעת על החורף בברלין

איך להתלבש בחורף בברלין

במהלך חודשי החורף הטמפרטורות נעות סביב האפס, כאשר בשיא החורף הטמפרטורה הממוצעת היא בין 1.5 – מעלות בלילה ו-4 + מעלות במהלך היום.

גם במהלך החורף יכולות להיות טמפרטורות קיצוניות וכבר נרשמה בברלין טמפרטורה של מינוס 26 מעלות, אך גם ימים עם 17 מעלות מעל האפס.

אז איך אפשר לשרוד את הביקור החורפי שלכם בשלום?

הנה כמה פתרונות שאספנו:

במהלך חודשי החורף (דצבמר-פברואר) כדאי להצטייד בכמה שיותר בגדים ולהוציא מהארון את הצעיף, כובע הצמר, מחממי האוזניים והכי חשוב: את התחתונים הארוכים ("גטקעס"). כאשר הטמפרטורות מגיעות לאפס מעלות פריט זה הופך להיות חובה.

קצוות הגוף הם החלקים הפגיעים ביותר לקור ולכן כדאי לכסות אותם היטב. נעליים סגורות (לא מבד) או מגפיים הם חובה. בנוסף אליהם ניתן ללבוש שני זוגות גרביים (לרגישים). למי שעדיין מרגיש קור מומלץ לקנות רפידות נעליים מרופדות. 

העונה האידאלית לבקר בברלין

ברלין היא עיר אידאלית לביקור בכל השנה. גם בינואר או פברואר נפלא לבקר בברלין. מזג האוויר בברלין הוא מזג אוויר מרכז אירופאי ויבשתי, שהוא מאוד שונה ממזג האוויר בישראל. 

ראשית, יש אכן "ארבע עונות" מובחנות (קיץ – חם עם גשם לעיתים, חורף – קר ויבש, ושתי עונות מעבר שבהן מזג האוויר מאוד הפכפך).

שנית, החורף הוא בדרך כלל קר ויבש. 

המשמעות היא שלמרות שיש בערך את אותה כמות ממטרים בברלין ובתל אביב (הבדל של כמה עשרות מ"מ בשנה), באם יורד משהו מן השמיים במהלך החורף, רוב הסיכויים שזה יהיה שלג. פברואר, למשל, הוא החודש הכי יבש בברלין, מבחינת משקעים ולפעמים יורד גשם גם בקיץ. 

מומלץ להתעדכן בתחזית מזג האוויר לברלין בימים שממש קרובים לזמן בואכם, להתלבש בהתאם ולהינות. 

כפות הרגליים

זוג מגפיים טוב, עדיף מגפיים תרמיות (בחוץ – סוליות עבות, ונעל מחומר שדוחה רטיבות וקור, בפנים – מרופדות) הן פריט לבוש חובה. ככל שסוליות המגפיים גבוהות יותר, כך הן מספקות שכבת הגנה נוספת על הרגליים. בכל מקרה הימנעו מלהגיע עם נעלי בד. אם יש רפידה מבודדת, מה טוב. 

הרפידות נקראות בגרמנית – Lammwoll Sohle והן עשויות, בחלקן העליון, מצמר כבשים ובתחתית יש שכבת בידוד נוספת (ישנן גם חלופות טבעוניות למבקר הטבעוני בברלין). רפידה זו היא זולה מאוד, מחירה לרוב אינו עולה על 3 אירו וניתן להתאימה לגודל הנעל.

את הרפידות ניתן למצוא בחנויות הדראגסטור של Rossman או DM (רשתות הדומות בקונספט לסופר פארם רק שאינן מוכרות תרופות והן הרבה יותר זולות).

בחנויות אלו ניתן למצוא גם גרביונים תרמיים. זוג טוב יעלה בין 6 ל-10 אירו בחנויות כמו DM, רוסמן או סי-אנד-איי. 

לא מומלץ: נעליים מבד דק, מעור או זמש, נעליים חדירות מים.

חשוב: גרביים תרמיות (גם ציוד זה אינו יקר ומתאים גם לתיירים שאין ברשותם בארץ ציוד שמתאים למזג האוויר הברלינאי) או לפחות להצטייד בשני זוגות גרביים.

ביגוד

יש אנשים שלא עושים בהם שימוש כי איכשהו, להם חם! אבל גרביונים תרמיים, גאטקעס תרמיים ישנו לכם את החוויה.

לא מומלץ: להגיע עם ג'ינס. טיפת הרטיבות הראשונה הופכת את הג'ינס לקפוא וכבד. כל סוג אחר של מכנסיים יהיה בד"כ טוב – אם מדובר במכנסיים נוחים, ומבודדים ככל האפשר.

בבתי מרקחת בברלין ובחלק מחנויות הבגדים והפארמה מוכרים מעין אפודות או חגורות מחומר מבדד שמחמם בעיקר את החזה והבטן. מומלץ להשקיע למי שרגיש במיוחד לקור או סובל מבעיות בריאות אחרות.

גם רשת Uniqlo היפנית מציעה וסטים מחממים (כמו המעילים שלהם) שהם בדיוק השכבה שחסרה כדי "לסגור את הפינה".

כדאי להשגיח שהפתחים בכל הבגדים (צווארון, בטן, שרוולים, קצות המכנסיים) סגורים ולא "מתנפנפים".

כפפות, צעיף, כובע ומחממי אוזניים

גם כפפות יכולות לעזור בכיסוי החלקים הרגישים – הצוואר והראש. יש להתכונן ולהביא כובע צמר טוב וצעיף רציני.

קחו בחשבון כי הבניינים בברלין מחוממים (לעתים אפילו בצורה מוגזמת) ושבכל פעם שתכנסו לבניין ליותר מחמש דקות תצטרכו להתחיל להשיל בגדים לכן שיטת ה"בצל" או השכבות מצוינת! – אל תצאו בבגדים שקשה להסיר ודאגו ללבוש שכבה תחתונה  (רצוי כזו שלא תביך אתכם).

מעילים

הגרמנים נשבעים אמונים למעילים של Jack Wolfskin אך קחו בחשבון שאלו מעילים יקרים. מעילים תרמיים אחרים יש ב-Northface (גם ברמת מחירים גבוהה), וכמובן המעילים המצויינים והדקים של Uniqlo.

מעילים טובים תוכלו למצוא גם ברשתות האחרון כמו זארה, פריימארק ו C&A (ושם אפשר גם למצוא מעילים במחירים נוחים יותר).

אם חייבים להתלבש אלגנטי, ואתם מוצאים שמעיל תרמי אינו מתאים למטרה זו, השתדלו לכל הפחות לבחור מעיל ארוך עד כמה שיותר.

מטיילים של הטיולים של נדב בשלג בברלין
גם בשלג כיף בברלין בטיולים של נדב (ברקע: הקתדרלה של ברלין)

טיולים בחורף בברלין 

אנחנו עורכים טיולים בברלין גם בחורף ולמעשה בכל יום מימות השנה.

לעתים קרובות יש יתרון בטיולים בברלין בחורף. הטיולים הקבוצתיים בברלין הם בקבוצות קטנות ואינטימיות יותר ולמעשה מגלים יותר פינות נסתרות מבקיץ. המדריכים שלנו מנוסים במזג האוויר החורפי ויודעים היכן לעצור לשוקו חם תוך כדי הסבר ; איפה מפשירים בכיף ; ואיך להנות מן הנוף החורפי היפהפה. 

ניתן גם לערוך טיולים פרטיים מפנקים עם רכב, אבל תתפלאו איזה דברים אפשר לגלות בברלין גם ברגל ועם תחבורה ציבורית – כשנמצאים עם מדריך שמכיר את העיר היטב ויודע תמיד איך לגרום לביקור להיות קסום, לא משנה מה מזג האוויר.