מזג האויר בברלין

מזג האויר בברלין נוטה להיות מתון אך לעיתים גם הפכפך. המצב הזה נוצר ממיקומה של העיר ברלין: העיר יושבת על מישור שטוח שקיבל את השם "הפלטו הצפון אירופאי". כך שלמרות שהעיר ממוקמת במרחק כמה שעות מהים הצפוני והים הבלטי, יש לזכור שלימים אלה זרמים קרים ולכן מייצרים רוחות קרות שאין הרים  ש"יחסמו" אותן בדרכן אל העיר. אולי זו הסיבה שנפוליאון, עם כיבושו את העיר, אמר "לברלין יש חצי שנה חורף וחצי שנה לא קיץ"

אבל, עם כל הכבוד, הקיץ בשנים האחרונות נוכח מתמיד ופתאום יש בעיות אחרות כי התשתית בברלין בנויה לבידוד קור בלבד.

למרות מיקומה וריחוקה מהים, ברלין זוכה במזג אוויר מתון, יחסית לעובדה כי היא נמצאת באזור האקלים הממוזג. תורמת לכך העובדה כי העיר נמצאת במישור הנמצא רק קצת מעל גובה פני הים.

בשיא הקיץ הטמפרטורות הן, בממוצע, בין 15 בלילה ל-25 מעלות צלזיוס במהלך היום. כמובן שיש מצבים קיצוניים (טמפ' שמגיעות עד לכמעט 40 מעלות צלזיוס), אך מדובר במצבים קיצוניים שלא קורים מידי שנה.

במהלך חודשי החורף הטמפרטורות נעות סביב האפס, כאשר בשיא החורף הטמפרטורה הממוצעת היא בין 1.5 – מעלות בלילה ו-4 + מעלות במהלך היום. גם במהלך החורף יכולות להיות טמפרטורות קיצוניות וכבר נרשמה בברלין טמפרטורה של 26- מעלות, אך גם 17+ מעלות.

כמות המשקעים הממוצעת בברלין אינה גבוהה באופן דרסטי מזו היורדת בתל אביב. בתל אביב יורדים בממוצע רב שנתי כ-530 מ"מ גשם בעוד שבברלין יורדים בממוצע 570 מ"מ גשם.

השוני הגדול הוא במספר ימי הגשם במהלך כל אחד מחודשי השנה. בעוד שבישראל חודשי הקיץ הם יבשים, בברלין הפריסה היא שווה יותר, כך, שבממוצע בכל אחד מחודשי השנה ישנם משקעים. בחודשים יוני, יולי ואוגוסט ישנם, בממוצע, פחות ימי גשם מכל חודש אחר בשנה, אך הגשמים הם עזים יותר. רוב הממטרים היורדים בברלין הם עזים ונמשכים זמן קצר. כלומר, יתכן וכמות המשקעים החודשית הממוצעת תרד תוך חצי שעה ושאר היום יהיה שמשי ונעים.

באופן כללי הגשמים בברלין במהלך הקיץ לא נמשכים לפרקי זמן ארוכים. שלג כמעט ולא יורד בברלין, אך הטמפרטורות הקרובות לאפס במהלך החורף בשילוב עם הגשם מביאים לכך שיש לעיתים קרובות קרח על המדרכות והכבישים.

במהלך חודשי החורף (דצבמר-פברואר) כדאי להצטייד בכמה שיותר בגדים ולהוציא מהארון את הצעיף, כובע הצמר, מחממי האוזניים והכי חשוב (לפחות מבחינתי) את התחתונים הארוכים ("גטקעס). כאשר הטמפ' מגיעות לאפס מעלות פריט זה הופך להיות חובה.

קצוות הגוף הם החלקים הפגיעים ביותר לקור ולכן כדאי לכסות אותם היטב. נעליים סגורות (לא מבד) או מגפיים הם חובה. מתחתיהם ניתן ללבוש שני זוגות גרביים (לרגישים). למי שעדיין מרגיש קור אני ממליץ לקנות רפידות נעליים מרופדות, שאותן ניתן להתאים לגודל הנעל. הרפידות נקראות בגרמנית – Lammwoll Sohle והן עשויות, בחלקן העליון, מצמר ובתחתית יש שכבת בידוד נוספת. רפידה זו היא זולה מאוד ומחירה, לרוב, אינו עולה על 3 אירו. ניתן למצוא אותה בחנויות הדראגסטור של Rossman או DM (דומות בקונספט לסופר פארם רק שאינן מוכרות תרופות והן הרבה יותר זולות).

גם כפפות יכולות לעזור אך החלקים החשובים, הם הצוואר והראש. יש להביא כובע צמר טוב וצעיף רציני או לרכוש עם הגעתכם.

קחו בחשבון כי הבניינים בברלין מחוממים (בצורה מוגזמת לעתים) ובכל פעם שתכנסו לבניין ליותר מחמש דקות תצטרכו להתחיל ולהשיל בגדים.

במהלך הקיץ אין צורך להביא את כל ציוד החורף אך מומלץ להביא אתכם סוודר ומעיל טוב למקרה שיהיה לכם קר בלילה. כדאי גם להצטייד במטריה. מטריות ניתן לקנות בחנויות Rossmann ו DM במחיר של כ-3 אירו, כך שחבל לקנות ולהסחב עם המטריה מישראל (תופסת הרבה מקום ומשקל במזוודה). בברלין לבד יש 51 סניפים של DM ומספר דומה של סניפי Rossmann.

אין להבהל יותר מידי מהגשם בברלין, כאשר הממטרים הם מרוכזים ויכולים להמשך דקות בודדות בלבד. במידה והגשם תפס אתכם ללא מטריה או מעיל, תפסו מחסה לכמה דקות וצאו כאשר הגשם הפסיק.