מה עושים ביום ראשון?

נתחיל עם צפירת הרגעה: יש הרבה מה לעשות ביום ראשון בברלין וממש לא "הכל סגור". מי שרגיל מן הארץ לעיתים סבור ש"יום ראשון שלהם זה כמו שבת שלנו". בימי ראשון או בחגים בגרמניה החנויות סגורות וחשוב – אם אתם מגיעים לחופשה בברלין – לברר מתי יש חגים שבגללם יש יום שבתון, ולא להשאיר את הקניות ליום הזה, אבל מעבר לכך, יש הרבה פעילויות.

נכון שיום ראשון הוא יום מנוחה, ולפיכך למשל חנויות, משרדי ממשלה, בתי ספר ומקומות דומים – סגורים. אבל כאן מסתיים הדמיון ליום שבת הישראלי. למעשה, ביום ראשון הכל פתוח חוץ מחנויות. אז איזה פעילויות יש לעשות ביום ראשון בברלין ? מה לא!

המוזיאונים הרבים של ברלין כולם פתוחים בימי ראשון וניתן כמובן להקדיש את יום ראשון למוזיאונים. בברלין – מוזיאונים זה (לא רק) אמנות והיסטוריה. יש למשל מוזיאון שלם שמוקדש למשחקי מחשב (וכן, אפשר לשחק בעצמכם…) או מוזיאונים למכוניות "מועדון החמש" (לא, אי אפשר לנהוג בעצמכם..). גם "עולם המרצדס" – פתוח ביום ראשון – אפשר לשבת בתוך סימולטור של מכוניות פורמולה אחת). אם יש תחום שמעניין אתכם, יש סיכוי טוב שיש מוזיאון בברלין שמוקדש אליו או שלפחות יש לו תערוכות בנושא… תשאלו את המדריכ/ה והם יסמנו לכם בשמחה על המפות

לא רק מוזיאונים פתוחים בימי ראשון – גם מסעדות, בתי קפה ובארים פתוחים בימי ראשון (למעשה, הלילה החזק ביותר של המועדונים בברלין הוא זה שבין שבת לראשון, או ליתר דיוק: בין שישי בלילה לשני בבוקר…). כך שאין לכם מה לחשוש, יש המון אוכל לטעום ביום ראשון בברלין . למעשה, אחד המנהגים הברלינאים של יום ראשון הוא בראנץ' ארוך בבית קפה או מסעדה …

ומה אחרי שמילאנו את הבטן בבראנצ'? אם אתם רוצים לחיות כמו ברלינאים, יוצאים לטיול בפארק או באגם כדי להוריד את האוכל, משוטטים קצת בשווקי פשפשים ומסיבות רחוב, מעיפים בועות סבון בבר על החוף, או הולכים לראות משחק ספורט (לא רק כדורגל, למרות שבכל יום שבת/ראשון נתון מתקיימים עשרות משחקים בברלין – גם הוקי קרח, כדורסל, כדוריד, כדורעף, כדורמים וגם תחרויות שחייה, החלקה על הקרח, ועוד ועוד).

מה שמביא אותנו לנקודה הבאה… בימי ראשון וחג מתקיימים בברלין ירידים, מסיבות רחוב, שוקי פשפשים ועוד . אנחנו בד"כ מדווחים על אירועים בכל שבוע בבלוג שלנו. יש עשרות שוקי פשפשים ברחבי העיר שמתקיימים בכל סוף שבוע (כמעט, למעט שניים בנובמבר). השווקים שונים האחד מן השני : חלקם יותר חווייתיים וכוללים גם אוכל-רחוב ומופעים של אמנים או מוזיקאים ; החן של שווקי פשפשים אחרים טמון דווקא בהיותם שווקים שכונתיים שבהם תוכלו לראות גם ילד חמוד מוכר את הצעצועים שלו.

שוקי פשפשים ביום ראשון: האמפי של המאוור-פארק

אנחנו כמובן מציעים את הסיור היהודי שלנו בימי ראשון. בימי ראשון בחודשים אפריל-דצמבר מתקיים גם טיול יום לעיר דרזדן – הפירנצה שעל גדות נהר האלבה.

גם התחבורה הציבורית פועלת בימי ראשון. אם תשתכרו במסיבה בשבת בלילה או תרצו לצאת לאגם או לפארק ביום ראשון בבוקר – תמיד יש אוטובוסים, חשמליות ורכבות שיובילו אתכם למחוז חפצכם. הכרנו גם לא אדם אחד ולא שניים שניצלו את התחבורה המעולה לסיור ספונטני של יום ראשון: פשוט עולים על אמצעי תחבורה ציבורית ויורדים בשכונה מעניינת, לצד יער או אגם – הדרך לפעמים מעניינת יותר מן היעד.

אם המחסור בחנויות בכל זאת מלחיץ אתכם, נסו לכוון את הטיול שלכם על אחד מעשרה ימי ראשון שבהם עסקים גדולים (בעיקר רשתות בקניונים) פותחים את דלתותיהם. ימי הראשון האלה בדרך כלל צמודים לאירועים מרכזיים או לירידים גדולים , למשל בזמן פסטיבל הקולנוע – הברלינאלה או יריד התיירות  ITB.

ולמקרה חירום אמיתי? יש מספר מצומצם של מרכולים (בתחנות רכבת) שפתוחים בימי ראשון ; לצידם גם כמובן בתי מרקחת לשעת חירום (למשל בית המרקחת שבתחנה המרכזית Hauptbahnhof שפתוח 24/7 ) . טלפון החירום של שגרירות ישראל בברלין (במקרה של איבוד דרכון) הוא 030-89045203 (או עם קידומת גרמניה: 004930-89045203 ) . מספר החירום להזמנת אמבולנס הוא 112 ולהזמנת משטרה 110 .